Csuha Lajos

Kezdőoldal / Csuha Lajos

Faipari középiskolát végzett, de sok kortársához hasonlóan őt is rabul ejtette a hatvanas évek zenéje, és annak emblematikus hangszere, a gitár. A színpaddal is ebben az időben ismerkedett meg, tagja volt a Magyar Hajó és Darugyár színjátszó csoportjának. Katonatársa volt Sankó László, a legendás Atlantis basszusgitárosa, énekese. Leszerelésük után Hőnig Rezsővel megalakították a Sankó Beat Groupot, melynek tagja volt Radics Béla is. Sankó 1968 elején visszalépett az Atlantis együttesbe, a zenekar kiegészült Harmath Alberttel és Miklóska Lajossal, és felvette a Sakk-Matt együttes nevet. Később Demjén Ferenc is énekelt itt. Az elsők között játszottak Cream- és Jimi Hendrix-számokat. A bemutatkozó koncerten – 1968. május 1. – több mint tízezer néző került extázisba a Budai Ifjúsági Parkban, a következő évben felléptek a Tabánban, a későbbi monstre koncerteket megelőző összejövetelen is. A szinte tökéletes zenei feldolgozások mellett újszerű volt a színpadi mozgásuk, létezésük is. Az együttes állandó törzshelye, klubja a Danúvia Művelődési házban volt. Minden hétvégén telt ház előtt koncerteztek. A sikerek ellenére komoly emberi és művészi konfliktusok indukálódtak a tagok között és 1969. december 20-án a Kassák Klubban tartott bulival búcsúztak a közönségtől.

1970-ben Miklóska Lajossal és Dancsák Gyulával megalapították a Korong együttest. Később Hőnig Rezső is csatlakozott a zenekarhoz. A társasághoz tartozott Miklós Tibor, aki a Sakk-Matt után a Korong együttesnek is írt dalszövegeket. Az ő ötlete volt a Jézus Krisztus szupersztár bemutatása oratorikus formában. A zenei alapokat a Korong együttes adta. A magyar rocktörténeti bemutatón, 1972. január 18-án a címszerepet Csuha Lajos énekelte. A zenészek közül Miklóska Lajos Júdást, Dancsák Gyula Kajafás szólamát énekelte. Először énekelte Magyarországon Mária Magdolna szerepét Bódy Magdi, Heródest Harmath Albert, valamint Pilátust Póka Balázs. Ezt követően az együttesre tiltás várt, de a Szupersztárt még számtalanszor eljátszották. Felfigyelt rájuk a színházi szakma. Előbb Kazán István szerződtette őket a Bartók Színházba, ahol több darab zenéjét is Csuha, illetve az együttes jegyezte. 1975-ben az Operettszínháztól kaptak szerződést. Itt is írtak saját művet is. A Korong két teljes és egy féloldalas kislemezt adhatott ki.

A következő stáció: 1980. augusztus 14., margitszigeti Vörösmarty kertmozi, az Evita magyarországi ősbemutatója. Miklós Tibor és társai különleges engedély birtokában bemutathatták Webber és Tim Rice művét. A már-már reménytelennek tűnő vállalkozás mellett – több rendező és színész a próbafolyamat közben feladta – Csuha Lajos végig kitartott az ügy és egy karakterszerep megformálása érdekében. Ezek után természetes, hogy a Rock Színház születése körül szorgoskodó csapat tagja maradt. Az első magyar rockopera, a Sztárcsinálók bemutatóján az egyik – különleges hangi adottságokat követelő – főszerep alakítója. Énekes színésszé érését a Bábjátékos című „poperett” címszerepével bizonyította.

A nagy álom, a Rock Színház stabilizálása nem sikerült. Többen az Fővárosi Operettszínházhoz igazoltak. Csuha Lajos 2009-ben is a társulat tagja, karakterszerepek hiteles alakítója.

Rocktörténeti együttesei kevés felvételt készíthettek. Színházi szerepeit azonban számos audio-, illetve DVD-felvétel őrzi.

Szinkronizált filmjeinek száma ezer körüli. Rajzfiguráknak is kölcsönözte hangját, többek között a Nyócker!, a Macskafogó 2 és az Ének a csodaszarvasról című filmekben.

Felesége, Sz. Nagy Ildikó színésznő, kivel közel három évtizede azonos társulat tagjai. Lányuk, Csuha Borbála a szülők hivatásának folytatója.